Annons:
Etikettterrarium-och-tillbehör
Läst 3893 ggr
[Keramik Mats]
11/1/15, 12:12 AM

Regnsystem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade snabbt i badrummet att bygga ett eget Regnsystem och det gick väldigt bra! Jag använde mig av en liten vattenpumt till akvarium kopplade in en slang och klippte av munstycket till min blomspruta. Kopplade ihop det hela, satt ner pumpen i en bunke vatten, kopplade in kontakten och vipps! Ett fungerande vattensystem! Detta är ett test och slangen är super kort som ni ser, men jag tänker: längre slang och en digital timer. Är detta en bra idé eller inte??? Hur gör ni med vattnet, kokar ni det för ert regnsystem? Något medel?

Annons:
GrimCamel
11/4/15, 10:21 PM
#1

Regnsystem rekomenderas utav många som inte alltid har tid att bespruta terrariet eller deras kameleont rent av tycker det är obehagligt med en spruta. Det var en himla intressant idé med en akvariepump! Kanske något för mig i framtiden då alla regnsystem är så himla dyra och det senaste jag köpte fungerade dessutom inte. Vad folk rekomenderar är att man två ställen där vattnet kommer ut i terrariet men det är inte särskilt nödvändigt för mindre terrarier för juveniler.

Jag tar varmt vatten direkt ifrån kranen utan medel. I sverige har vi ju drickbart vatten så det bör inte vara några problem så länge man inte har egen brunn eller liknande då kanske man borde kolla värderna i sina vatten. Om man skall ha medel finns Reptisafe att köpa men det är något man mera använder till reptiler och amfibier som befinner sig mycket i sitt dricksvatten mera skulle jag tro.

[Keramik Mats]
11/5/15, 1:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för svar! Så det behövs alltså inte kokas menar du? Jag köpte exo terra monsoon på eBay från Tyskland, deras kundkrets är större och efterfrågan högre = billigare! Köpte min för 890 kr inklusive frakt. Testade även med en liten pump(bild)och blomspruta munstycke och det gick också väldigt bra! Så det kommer jag använda mig till ett annat terrarie:)

GrimCamel
11/5/15, 11:50 AM
#3

Behövs inte kokas enligt mig då vi har drickbart vatten i Sverige. Det är oftast i andra länder folk säger någonting annat men det är ju för att det inte är så vanligt med drickbart kranvatten.

Ja det var då billigt! Jag vet inget om detta regnsystem men det mest använda innom hobbyn är MistKing vilket rekommenderas ständigt på de Amerikanska forumen. Lycka till! :)

Upp till toppen
Annons: