Annons:
Etikettskötsel-och-hållning
Läst 1370 ggr
[Sotis00]
2015-01-12 22:26

frågor

Några frågor som jag verkligen måste  veta:

1. Vad äter dom som unge och som vuxen?

2. Dricker dom vatten från en skål?

3. Vilka växter behöver dom, dvs vilka är inte giftiga?

4. Är det någon ''regel'' att man inte får röra dom alls första dagen man har köpt dom?

5. Hur hög temperatur ska dom ha i terrariet?

6. Måste man spraya vatten i terrariet?

7. Måste dom ha ett rede att vara i?

8. Måste dom äta insekter varje dag?

Hoppas ni svarar, för jag har googlat, men allt var lite komplicerat..

Annons:
Kluria
2015-01-13 09:14
#1

Hej Sotis00! Det är lite olika beroende på vilken kameleont du tänker på. Så vi ska nog börja där :) Vilken typ av kameleont gäller det?

Ge mig sinnesro att accepreta det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan & förstånd att inse skillnaden!

[Sotis00]
2015-01-13 16:35
#2

#1 det gäller en slöjkameleont :)

[Tilde]
2015-01-14 21:44
#3

1. Vad äter dom som unge och som vuxen?

Insekter, såklart mindre insekter som små. Flugor och mindre syrsor är bra föda för ungarna. Det är jätteviktigt med vitaminpulver och kalciumpulver på maten!

2. Dricker dom vatten från en skål?

Nej, kameleonter dricker regnvatten från bladen, så man behöver spraya terrariet eller skaffa ett slags regnsystem till dem. :)

3. Vilka växter behöver dom, dvs vilka är inte giftiga?

Finns många olika växer! Ofta vet säljarna i blomsterbutiker vilka som är "giftiga". Vi hade exempelvis paraplyträd. Här är en lista på icke giftiga växter: http://www.chameleonforums.com/plants/

4. Är det någon ''regel'' att man inte får röra dom alls första dagen man har köpt dom?

Nej, men oftast bör man låta kameleonten vänja sig vid sitt nya hem. Det kan ta någon vecka. Sen kan man sakta börja vänja den vid din närvaro genom att pyssla lite i terrariet. Men självklart ska man mata och "vattna" redan från första dagen.

5. Hur hög temperatur ska dom ha i terrariet?

Runt 25-35 grader, avstängd värme på natten. De ska ha det varmt i toppen av terrariet och svalare längre ner så kameleonten själv kan bestämma var den vill sitta.

6. Måste man spraya vatten i terrariet?

Ja, om du inte har ett regnsystem.

7. Måste dom ha ett rede att vara i?

Nej, kameleonterna gömmer sig bland blad och grenar. De behöver inget annat gömställe än växter.

8. Måste dom äta insekter varje dag?

Man bör ha i alla fall en dag om veckan då man inte erbjuder mat. Det kan bli 2 dagar i veckan för en vuxen, eventuellt fler dagar då man endast erbjuder lite mat istället. I naturen är det inte alltid de får mat, så det är viktigt att inte övergöda dem. 

Du kan läsa mer om jemenkameleonter här: http://kameleonter.ifokus.se/articles/518a7f018e0e741060001ae4-jemenkameleont?articles-1 

[Sotis00]
2015-01-14 22:00
#4

#3 Tack så mycket! :)

Upp till toppen
Annons: