Annons:
Etikettterrarium-och-tillbehör
Läst 2367 ggr
[Glitterregn]
4/16/14, 7:49 PM

Är det fel på min hygrometer?

Hejsan! Jag har en hygrometer från exoterra i mitt terraium. Jag brukar spreya ordentligt tre gånger om dagen, ändå går mätaren väldigt sällan över 60%. Är det min hygrometer som mäter fel eller är det jag som spreyar för lite? Exoterra brukar vara ett bra märke men jag börjar inse att jag måste spreya var 15 min för att den ska säg att det är rätt luftfuktighet!

Annons:
IceTee
4/16/14, 10:23 PM
#1

Nu är jag inte speciellt bra på kameleonter, men hur ser terrariet ut? Med ventilation och så? Och vad är det för kameleont?

Medarbetare på Skor iFokus

[Glitterregn]
4/19/14, 8:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det är en jemenkameleont och han har ett Exoterra. Minns inte exakt vilka mått men runt 45x45x60. Ventilations hål i nedre kanten och finmaskigt nät i taket. Såhär ser det ut. (Jag vet att han har lite snålt med växter, det ska planteras nya.)

IceTee
4/22/14, 12:29 PM
#3

nu är jag inte helt 100, men borde inte all fukt bara försvinna genom taket med så mycket ventilation? Värmen borde också fly ganska lätt…

Medarbetare på Skor iFokus

[Glitterregn]
4/25/14, 11:15 AM
#4

Halva taket är täckt med en ramp med speglar i + lampor så endel borde stanna kvar. Ventilation behövs för kameleonter. Nu när värmen börjar komma och det börjar bli fuktigare märker jag att det blir lättare att hålla det fuktigt. Jag tänkte köpa en ny hygrometer imorgon på Sala-mässan och kolla vad den visar :)

IceTee
4/28/14, 8:13 PM
#5

jo, ventilation behöver alla reptiler, men inte hela taket! Men om majoriteten av taket är täckt borde detta inte vara problem. Tycker definitivt att du ska testa med en ny hygrometer

Medarbetare på Skor iFokus

Jouni_h
6/11/14, 10:35 AM
#6

För det första kan jag säga att ditt terrarium är på tok för litet för en vuxen kamaleont. Det bör vara närmare en meter på höjden för att kameleonten ska kunna klättra ordentligt. Sedan tror jag att din hygrometer visar alldeles rätt, för jag antar att du har en värmelampa ovanpå nättaket. Den brukar torka ut luften inne i terrariet, fast man sprayar ett par gånger. Själv har jag en Magic Fogger som sprutar dimma 15 min / timme dygnet runt. Det finns bra timers så det kan skötas automatiskt, blir lite jobbigt annars :) Man kan även täcka över en del av nättaket med folie och bara ha hål för utrustningen ovanpå, då bevaras fukten bättre i terrariet. Hoppas du fick svar på frågorna!! Lycka till :)

Annons:
Jouni_h
6/11/14, 10:38 AM
#7

Glömde säga i förra inlägget att jag har runt 93% luftfuktighet med min fogger. Jag har en panter och har för mig att en jemen inte har riktigt lika höga krav på fuktig miljö.

Susanna_w
6/11/14, 11:38 AM
#8

#6 Har alldeles rätt, för en Yemen så är det för litet. En hona kräver inte lika stort som en hane men det ska ligg på minst runt metern på höjden. Sen har Exoterra svårt att hålla fukten iom att det är nät över hela taket. Har själv ett Exoterra där jag har fått klätt halva taket i folie. Sen har jag ett regnsystem som hjälper till med fukten som är väldigt bra, även mycket levande blommor hjälper till! Det hjälper inte att lägga saker på taket. Luftfuktigheten är större när det är Sommar och det är väldigt torrt på vintern.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Upp till toppen
Annons: