Annons:
Etikettskötsel-och-hållning
Läst 2111 ggr
ponbraut
2014-04-16 14:15

äter dåligt vad göra?

jag tror inte min kameleont mår så bra, hon har alltid en dov färglös grön färg och hon vill inte äta syrsorna, mjölmask tar hon iaf.

2 månader gammal och man ser revbenen, ska man kunna göra det? hon kanske bara tröttnat på maten? hon väger iaf 9,6g

använder dipper och brukar spraya 3-5 gågerom dagen, haft henne 11dagar nu

Annons:
[Tilde]
2014-04-16 14:35
#1

Man brukar kunna se revbenen, men såklart ska de inte se spinkiga ut.

Hur ser terrariet ut? Det kan vara så att kameleonten inte trivs i inredningen, eller har det för litet/för lite ljus/fel ljuscykel, etc. Lägg gärna upp en bild!

Vilken art är din kameleont? Är det en jemen så är det för mycket att spraya 5 gånger om dagen. Man bör spraya om morgon och eftermiddag/tidig kväll. Se till så hon dricker den ena gången du sprayar också. 🙂

Har ni något supplement? Vitaminpulver? Kalciumpulver? Hur stora är syrsorna ni försöker ge henne? Är de för stora är reptilen ofta inte intresserad.

ponbraut
2014-04-16 21:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

syrsorna är inte för stora väldigt små, har något pulver som dom sa att jag bara behövde använda varannan dag calcium med vitamin d3

är en jemen, terrariet är 90 60 45 och är tänt från 9-21(25w25w100w), men det står i vardagsrummet i min lilla etta å jag brukar ju va uppe med tvn på tills typ midnatt varje dag, vilket kanske stör henne om hon ska sova ju? har iaf satt upp fönsterfilm på sidorna så hon inte kan spegla sig där å skrämma sig själv å lägger filt för på natten så ljuset från tv inte ska störa så mkt

[Tilde]
2014-04-17 09:29
#3

Terrariet ser väldigt bra ut tycker jag och lampan är tänd 12 h vilket också är bra. TV:n kan möjligtvis störa om den stor mittemot terrariet och blinkar mycket. Fast å andra sidan lägger du ju filt över när det är sovdags… Jag har också haft kameleonten vid TV:n innan jag flyttade i hus och det var faktiskt inga problem.

En fråga; lägger du alltid maten i matskålen? Eller släpper du bara in syrsorna/matar med pincett? För man måste ju uppmuntra det naturliga jaktbeteendet också. 🙂

Du får gärna lägga upp en bild på kameleonten också, så vi andra kan få en uppfattning om hur smal den är.

ponbraut
2014-04-17 10:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

maten läggs både i matskål och löst, fast en syrsa hinner ju ta 2 varv runt innan hon ens hinner reagera

[Tilde]
2014-04-17 12:25
#5

Svårt att avgöra… Jag tycker ögonen ser lite insjunkna ut? Eller? Ser ni henne dricka varje dag?

ponbraut
2014-04-17 18:08
#6

njaa, ser henne inte dricka men hon brukar stå och chilla i området, köpte något annat som jag blev rekomederad från herperschoice typ stora silverfiskar och dom mumsade hon i sig :)

såg även nyss att hon faktiskt tog en syrsa!

Annons:
[Tilde]
2014-04-17 20:25
#7

#6 Åh men vad härligt! 😃 Kanske hade hon bara tröttnat på maten då? Vissa matvägrar ju tills de får något annat gott.

Upp till toppen
Annons: