Annons:
Etikettövrigt
Läst 1173 ggr
[Glitterregn]
2/18/14, 8:24 PM

Frakta kameleont

Hej hej! Ny har jag bokat en jemenkameleont som ska hämtas på fredag. Frågan är bara hur jag ska frakta honom. I vad ska jag ha honom i och hur ska han hålla värmen?

Annons:
[Tilde]
2/19/14, 4:53 PM
#1

Åker ni bil? Du kan använda dig av en vanlig plastlåda (som är stor nog såklart) med lufthål. Sätt in en gren eller liknande om du vill. Se gärna till så det inte är genomskinlig plast bara, då lär kameleonten bli stressad. Har du inte annat så kan du lägga över tyg eller liknande. 

Ska ni vara utomhus mycket kan ett förslag vara att använda en frigolitlåda också. Sätt plastlådan i en större frigolitlåda och lägg eventuellt i en flaska med varmt vatten eller annan slags värme. Då blir det inga problem med kylan utanför :)

Hur gammal är han förresten?

[Glitterregn]
2/19/14, 5:51 PM
#2

#1 Tack för ditt svar! Vi har plastlådor i olika storlekar i garaget, borde hitta någon där som kan passa. Lådorna är i matt plast så man kan endast se ljus eller mörker men jag tänkte täcka över den med något tyg iallafall. Någon frigolit låda har jag tyvärr inte kvar men vi ska iallafall åka bil så det borde gå ändå. 

Hur reagerar kameleonten på vibrationerna? Kan han stå på golvet i bilen eller är det bättre att ha lådan i knät?

Vilket inredning ska man ha i lådan? Om jag inte minns fel har jag några plastväxter kvar från min gamla majsorm, hur ska jag göra rent dessa för att få bort all lukt, bakterier etc?

Han är en jättefin hane på 2 år😃

[Tilde]
2/19/14, 9:32 PM
#3

Jag hade haft lådan i knäet, utifall :) Plus att den då eventuellt kan absorbera lite kroppsvärme. Det känns i alla fall säkrare så lådan inte åker omkring på golvet också.

Du kan testa att bada dem i kokande vatten. Det borde ta död på bakterier och liknande. Annars behövs inte så mycket mer än bara någon gren, så kameleonten slipper sitta direkt på "golvet".

[Glitterregn]
2/20/14, 12:59 PM
#4

Nu är lådan ordnad och grenen ligger i ugnen. Jag hade tydligen ampelliljor i fönstret utan att veta om det så nu har jag även en växt till lådan😊

Det ska bli så himla roligt, kan knappt bärga mig tills imorgon😃

Upp till toppen
Annons: