Annons:
Etikettfoder-och-näring
Läst 793 ggr
[Glitterregn]
2013-12-28 09:14

Skillnad på Panter och Jemen?

Hej hej! Nu är det bestämt att vi ska införskaffa en kameleont en tid framåt och det jag undrar är om det är någon stor skillnad på en Panterkameleont och en Jemenkameleont? Ska dom ha samma foder, tempratur, luftfuktighet osv?

Annons:
[Tilde]
2013-12-30 21:24
#1

Har inte erfarenhet av panterkameleonter, men båda är ju insektsätare i alla fall :) Jemen ska vara den bästa "nybörjarkameleonten" eftersom de är lite tåligare och ska inte ha lika hög luftfuktighet som vissa andra arter. När jag skaffade kameleont för 2 år sedan valde jag en jemen eftersom jag tyckte de var så sjukt söta och verkade inte lika komplicerade. Det har funkat jättebra 🙂

[Glitterregn]
2013-12-30 22:46
#2

Jag funderar på jemen också. Jag har mycket erfarenhet av andra ödlor men inte just kameleont. Det känns som att fler som köper en jemen får en aggressiv ödla än dom som köper en panter. Dessutom så är pantern vackrare i färgerna enligt mig, men det är bara ett plus, inte anledningen till att jag köper en. Det är det att många fler får en aggressiv jemen som får mig att tveka.

Susanna_w
2013-12-31 09:45
#3

Har ingen erfarenhet alls av panter men rent utseendemässigt måste jag säga att jag tycker Jemen är vackrare med deras hjälm =)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Tilde]
2014-01-01 11:33
#4

#2 Min Rango är den snällaste kameleonten som finns! Hon har aldrig visat aggression och är en liten ängel i ödleform. 😃 Hon är en jemen.

Jag tror att vissa som får aggressiva kameleonter helt enkelt inte förstår att kameleonter inte är keldjur. Då är det ju inte konstigt om ödlan blir retad och tjurig/rädd för händer, etc. Men det är nog också väldigt individuellt.

Upp till toppen
Annons: