Annons:
Etikettfoder-och-näring
Läst 1733 ggr
[Glitterregn]
12/24/13, 10:52 PM

Frågor om foder

Hej hej. Hur mycket fett och proteiner behöver en jemen få i sig om dagen? Gör det någon skillnad om man ger den syrsor eller gräshoppor? Hur ofta kan den äta zophobaslarver? Hur mycket bör en vuxen kameleont väga?

Annons:
[Tilde]
12/25/13, 1:00 AM
#1

Jag kan inte direkt svara på någon av frågorna… Det är bättre att ge gräshoppor, syrsor eller kackerlackor ofta och fet mat så som mjölmaskar endast ibland. Tror inte det finns någon specifik vikt de bör ligga på (detta varierar såklart också beroende på art), men de ska inte se för smala ut. Honor brukar ofta se lite "mulliga" ut, medan hanar är naturligt smalare - dock stämmer kanske inte detta med alla arter.

pluttbrud
1/30/14, 7:57 AM
#2

Jag har hört att man måste knipsa av zofobas larverna huvudet innan man matar dom till ödlan. Äre så? ;o

[Glitterregn]
1/30/14, 8:08 AM
#3

#2 Det har jag också hört. Mina geckos fick larven med huvuden i två års tid utan att någonting hände :)

chordatas
1/30/14, 11:00 AM
#4

Zohobas kan bitas mycket hårt och skada reptiler därför ska man klippa av huvudet för att undvika skador :)

[Tilde]
1/30/14, 3:04 PM
#5

Det är dock en "urban legend" eller vad man ska säga. Jag har matat med zophobas i 10 år utan problem (till leopardgeckos och kameleonter). Sen har ju både syrsor och gräshoppor minst lika starka käkar, som dessutom är större. 😛

Levande zophobas fungerar finfint. Dock är det nog att föredra att mata en och en så de inte kryper runt i terrariet och gömmer sig.

Upp till toppen
Annons: