Annons:
Etikettskötsel-och-hållning
Läst 3654 ggr
Chinesecrestedlover
12/2/13, 6:01 PM

Dvärg/pygmé - kameleonter - Nyfiken, massa frågor

Hej!

Jag "hittade" nyss dessa småttingar och de är ju bara för söta så här tänkte jag bombardera er med frågor. 

Denna lilla sötnos "hittade" jag t.e.x. rieppeleon brevicaudatus, vad finns det för andra dvärgar och pygméer? 

Vad kostar de? Är det svåra att få tag i? Var kan man få tag i dem?

Hur stora blir de? Hur gamla blir de?

Hur stort terrarium behöver de?

Är de lätta/svåra att sköta? Aldrig haft kameleont tidigare… så om det skulle bli en kameleont någon gång, är dessa små då en bra "nybörjar-kameleont"? 

Ska de bo ensamma eller i grupp/par? Ska man ha hane eller hona?

Berätta massor och tipsa hemskt gärna om bra sidor med information (svenska eller engelska spelar ingen roll)🙂

Bilder, bilder, bilder… snälla😉

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
[Tilde]
12/3/13, 12:45 PM
#1

Jag kan inte så mycket om dvärgkameleonter, men jag har läst att man kan ha dem i små grupper (jag chansar på att flera hanar inte bör gå ihop). Bäst är nog att ha dem separat om man inte tänker avla på dem dock. Jag har sett dem flera gånger på olika större reptilmässor runt om i Europa. Senast nu på Rødovre-mässan här i Danmark i oktober. De brukar inte kosta så mycket då, några hundralappar ungefär.

Resten kan jag inte svara på utan att gissa. 😛

Chinesecrestedlover
1/5/14, 1:03 AM
#2

Putt😃

[Glitterregn]
1/5/14, 2:09 PM
#3

Vackra är dom men tyvärr så vet jag inte så mycket om dom, dom verkar inte vara så vanliga heller. Ett tips är att kolla inne på terrariedjur.se. Det finns inte så mycket om kameleonter i forumet men det finns många ägare där med mycket erfarenhet, jag gissar att några borde ha pygme :)

Bondkaka
1/9/14, 7:39 PM
#4

http://www.chameleonnews.com/05DecRouthouska.html

Här finns information om dem :) har själv en liten kille som är helt underbar :D

Upp till toppen
Annons: