Annons:
Etikettterrarium-och-tillbehör
Läst 1765 ggr
Jouni_h
2013-10-29 12:46

Dränering av terrariet

Har ett terrarium med en panterkameleont i och den kräver ju som bekant lite fuktighet i sin miljö. Kör med dripper och fogger. Nu börjar bottensubstratet bli riktigt blött. Någon som har ett bra tips på hur man dränerar ut vatten ur terrariet? // Jouni

Annons:
[Tilde]
2013-11-02 13:57
#1

Hmm jag vet faktiskt inte… Men i vårt "regnskogsterrarium" hade vi såna där pellets (kulor) som suger åt sig vatten, som man ibland har i blomkrukor. Men det är ju lite sent när det redan är blött? :P

Jouni_h
2013-11-02 14:16
#2

Ja, har sånt där kokosskal-pellets som suger åt sig vätska, men det klarar ju inte hur mycket som helst. Funderar på om man skulle använda en sån där akvariesug.

[Tilde]
2013-11-02 14:23
#3

Hmm ja det kanske skulle fungera om det är så pass mycket vatten. Kan nog vara värt ett försök! :)

[SusanneP]
2013-11-02 19:31
#4

Lekakulor i botten, ovanpå det ett lager med typ myggnät eller ett nätaktigt tyg, och så mull ovanpå det. Det dränerar rätt bra. 

Själv har jag bara lekakulor till min Jemen för det är lätt att torka upp överflödigt vatten under dom. 

Dock ska man vara försiktig med kulor och annat vasst om kameleonten jagar lösa byten i terrariet. Det är lätt hänt att bottenmaterialet fastnar på tungan och de får det i munnen. Kvävningsrisk och förstoppningsrisk. Bäst är att inte ha nåt bottenmaterial alls faktiskt (jag har inget till min Panterkameleont), nackdelen är ju att det inte är så snyggt.

Upp till toppen
Annons: