Annons:
Etikettskötsel-och-hållning
Läst 1716 ggr
[Glitterregn]
2013-10-07 19:43

Kameleont och högljudda kompisar

Rubriken blev lite konstig men hur fungerar det att ha en jemenkameleont när mina kompisar ibland kan bli lite högljudda och livliga? Blir den stressad av höga ljud? Hur reagerar den om det ibland blir lite stimmigt och flaxigt med mina kompisar?

Annons:
[Tilde]
2013-10-07 21:10
#1

Jag vet att jemenkameleonter (fast det borde gälla alla kameleonter) inte hör alla ljud, utan bara vissa frekvenser eller såklart om man har en hög bas på som skakar hela golvet. Är det väldigt låga frekvenser så kan de uppfatta ljuden och bli stressade. De hör dock inte när man pratar eller spelar musik. 🙂

Snarare blir de stressade av många människor eller djur som rör sig utanför terrariet. Synen betyder mycket mer än hörseln för kameleonter.

Cham
2013-10-08 08:44
#2

Precis som#1 säger, ljudet är inte något större problem om ni då inte spelar musik med hög bas osv. Om dina kompisar stimmar och flaxar jätte mycket och du lägger märke till att det stressr ut din kameleont så skulle jag täcka över en filt över terrariet under tiden du har besök av dom eller umgås i ett annat rum.

[Glitterregn]
2013-10-08 11:45
#3

Tack för bra svar #1 och #2. Att lägga en filt över lät som en smart ide. Kommer det påverka kameleonten på någon viss? Blor den stressad/förvirrad av att inte kunna se ut?

Cham
2013-10-08 13:57
#4

#3 nej det kommer inte påverka på något sätt, så länge den får ljus från lampan. Dom vill ju helst slippa se oss så egentligen skulle det bara göra nytta. Det är mer vi som vill se dom ;-)

[Glitterregn]
2013-10-09 09:39
#5

#4 Haha ja, dom slipper ju helst oss egentligen ;) Hur fungerar det om man vill ta ut den en liten stund om någon vill se den? Måste man tvätta händerna innan och efter man tar i den? Kan andra än familjemedlemar hålla i dom lite försiktigt? Kan man sätta sig i sängen men den i handen under uppsikt? Hur länge kan den vara utanför terrariet? Hur ofta?

Cham
2013-10-09 14:13
#6

#5 Det beror helt på om din kameleont blir lätt stressad, men jag hanterar inte mina kameleonter i onödan. Jag hanterar dom 1 gång i veckan när jag ska städa deras terrarium och passar samtidigt på att då kontrollera deras hälsa, tittar bland annat i mun, ögon, fötter och huden. Det är bara någon enstaka gång jag tar ut dom för att te.x visa upp dom men det händer inte ofta. Då är den ute cirka 5-10 minuter medans jag berättar lite om dom/den (och då tar jag ut den kameleont jag vet inte alls blir stressad lätt)
Och när det gäller reptiler, tvätta alltid händerna före och efter hantering utav reptiler! Det är viktigt för både din och reptilens hälsa.
När jag har städat terrarierna använder jag även handsprit efteråt.
Det är klart att andra kan hålla dom också, bara man tar det försiktigt, men kom ihåg att inte störa kameleonten för ofta eller i onödan.
När jag te.x städar terrarierna så låter jag min sambo hålla dom medans jag städar, det brukar ta max 30 minuter.

Annons:
[Tilde]
2013-10-09 18:19
#7

#5 Det bästa är ju att tvätta händerna innan och efter, eller eventuellt använda handsprit :) Kameleonter är trädlevande, så jag tror inte de skulle uppskatta att gå på sängen som så. Däremot kan man sätta dem på växter man har utanför terrariet, eller låta dem klättra på ens händer och armar.

Hur länge du kan ha din kameleont ute beror nog mest på temperaturen du har hemma. Men ett tag ibland gör nog inte så mycket - så länge din kameleont inte har något emot det! 🙂

Upp till toppen
Annons: