Annons:
Etikettterrarium-och-tillbehör
Läst 3049 ggr
alessandroalba
2013-09-11 10:14

kameleonter uv lampa

hej jag har börjat tänka på att skaffa kameleont är riktigt intresserad av dem

men en sak förstår jag inte riktigt

nästan alla hemsidor som säger hur stort terrarium man ska ha rekommenderar att man ska ha kameleonten i ett tex fikus träd eller nåt annat accepterat träd utan terrarium alltså i ett litet träd med grenar och

så  , men hur ska kameleonten då få uv ljus jag menar det finns ju inget tak som man kan sätta lampan på

tackar i förväg för tips om det

jag själv tycker att det skulle vara riktigt coolt att inte kameleonten var i ett terrarium utan att den är i ett mini träd typ i vardags rummet eller nåt har sätt flera som har så förstår bara inte hur dem lyckas med uv ljuset då

jag tänker inte köpa någon kameleont förens jag vet allt dem behöver kostnaderna och att jag ska veta vad jag håller på med  

en annan sak om jag ska köpa kameleont finns det någon uppfödare av panter kameleont eller Yemen

Annons:
Chamaelo
2013-09-11 11:02
#1

Terrarium är ett måste. :) Det ska finnas rätt ljus, hålla rätt fuktighet (inte svårt att åstadkomma), vara stort (kameleonter behöver mycket plats), bra ventilation, många grenar och gömställen. Alla kameleonter dricker inte heller stillastående vatten (vattenskål) utan behöver dripper eller liknande. Detta är bara en

liten

del av allt man behöver tänka på vilket du kommer att märka när du börjar läsa om dem.

Mitt råd är att gå in på t.ex terrariedjur.se och titta runt på medlemmars bilder och forum - det finns kunniga människor där som är glada över att kunna hjälpa dig att få det bra för din kameleont. Där hittar du också en del uppfödare.

Lycka till! :)

alessandroalba
2013-09-11 12:23
#2

det var bara det att tex

http://www.algonet.se/~rogas/panter.htm

skrev så här 
 

TERRARIETS STORLEK, INREDNING OCH VÄRME

Glöm det! För att kameleonten skall trivas ordentligt vill den ha fria utrymmen. Ett stort konserverat träd eller en avsågad björk som ställs i vatten gör sin plats i rummet. Därmed ges goda ventilationsmöjligheter, vilket krävs! Hägna gärna in genom att placera trädet i ett akvarium med höga sidoglas. Detta underlättar även städningen omkring den. Kameleonten stannar i trädet om du ger den vad som behövs i mat och vatten. Vill du ändå sätta den i terrarie så välj ett stort som går på höjden. En kameleont vill sitta högre än dig. Försörj terrariet med ventilationsfläkt men undvik drag. Trädet behöver inte vara grönt av blad mer än på något ställe så den kan gömma sig om den behöver. I övrigt ställer kameleonten krav på hög värme, hög luftfuktighet samt tillgång till UV-ljus. Ett par gånger i veckan ger du den genom pippet Zoo Arkadens burk nr. 1 som inhåller allt i vitamin och kalkväg som behövs.

 #1

[Tilde]
2013-09-11 12:35
#3

Man kan sätta UV-lampan innanför terrariet (så länge kameleonten inte kan nå den), eller ovanpå ventilationsnätet. UV-ljuset kommer då ändå in :)

Jag skulle aldrig ha kameleonten fri i ett rum för de kan och kommer förmodligen att förflytta sig mycket och då kan ödlan försvinna eller gömma sig så väl att man inte ser den och den därmed kommer till skada på något sätt.

Vi har ett stort och högt terrarium med två trädväxer och flera mindre växter. Vi ska även plantera en buske i terrariet 🙂

Upp till toppen
Annons: