Annons:
Etikettskötsel-och-hållning
Läst 1991 ggr
[Tilde!]
2013-09-01 08:10

Nybörjare frågor

Hej, är ny i kameleont världens och började intressera mig för dom för en vecka sedan tror jag. Jag undrar om man kan ha de tillsammans eller äter de upp varandras mat då eller biter på varandra? Undrar också hur gamla de blir, blir honor äldre än hanar/tvärtom? Hur stort terrarium behöver dom?(får ändå inte köpa nån men är nyfiken) Och hur ofta matar man dom och med vad?

Annons:
[Tilde]
2013-09-01 09:15
#1

Kameleonter är solitära djur och bör därför hållas ensamma. Många blir riktigt stressade och mår dåligt av att bo ihop med andra kameleonter. 

Ålder beror på art. En jemenkameleonthona blir runt 5 år gammal, medan hanarna ofta blir något år äldre (hanar lägger ju inte ägg eller liknande, vilket sliter mycket på honorna). 

Terrariet bör vara ganska stort. Ju större desto bättre! Kameleonter gillar att klättra runt och jagar gärna sin mat, vilken består av insekter av olika slag. En unge bör få mat nästan varje dag, medan en vuxen individ klarar sig på 3-4 gånger i veckan om man ger ett par insekter åt gången. Man bör pudra insekterna med vitaminer och kalciumpulver ibland.

Kameleonter dricker inte stillastående vatten, så en vattenskål i terrariet är inte nog. Du behöver ett slags droppsystem eller regnsystem, eventuellt spraya manuellt i terrariet så kameleonten kan dricka från löven, etc.

För övrigt är det viktigt att läsa på om plantor, om man tänker ha riktiga sådana. Vissa är nämligen giftiga för kameleonter! Jag rekommenderar paraplyträd och hibiskus, men det finns massa fina och goda växter! ;)

Sist men inte minst viktigt, är att alla kameleonter ska ha UV-ljus (samt en värmelampa). Utan UV utvecklas inte skelettet som det ska och kameleonten kan bli sjuk eller få missbildningar.

[Tilde!]
2013-09-01 18:22
#2

Okej, tack för ditt svar!

anniemalmros
2013-09-11 11:47
#3

Vill bara tillägga att alla de flesta små arter av kameleonter (pygme-och dvärgkameleonter) INTE ska ha värmelampa. De är tvärtom känsliga mot för hög värme. Däremot är ju uvljuset viktigt, men man får inte ha lampan för nära terrariet då. Skulle bara flika in detta som jag lärt mig nu när jag blivit ned bebis! En liten Trioceros hoehnelii :)

Upp till toppen
Annons: