Annons:
Etikettskötsel-och-hållning
Läst 947 ggr
anniemalmros
2013-08-28 10:10

Dripper

Ska på Expo syd i helgen och kommer då ta med mig en liten dvärgkameleont hem. Har fattenfall i terrariet den ska bo i. Tänkte fråga er andra om ni har det och om era isåfall dricker där? Tänkte på att köpa en sk. Dripper. Har nån erfarenhet av dem?

Annons:
[SusanneP]
2013-08-29 12:10
#1

Vattenfall till kameleont är inte bra, de samlar på sig bakterier. Dripper är mycket bättre. En dripper kan egentligen vara vad som helst med ett litet hål i som droppar ned på en växt i terrariet. Du kan ha ett uppsamlingskärl i botten som samlar upp överflödigt vatten. Men glöm inte att täcka kärlet med något stadigt nät och fäst ordentligt så att inte ödlan ramlar ned och drunknar. De har ju en tendens att klättra på allt, så även ett vattenkärl med nät så det gäller att det sitter stadigt.

anniemalmros
2013-08-30 10:26
#2

Tack för svar. Kommer inte ha vattenfallet i terrariet då. Har sett en dripper som ser ut som en liten klippa typ, som man fäster på väggen. Vill gärna att allt ska se väldigt naturligt ut så det får bli en sån! En annan sak som är lite olika från person till person som jag pratat med, är det här med bottensustrat. Bör jag ha papper i början( han ör bara 7 v) eller nåt annat? På engelska sidor läser man att man inte ska ha nåt alls! Hur gör ni?

[Tilde]
2013-08-30 11:15
#3

Säger som SusanneP, vattenfall samlar massa bakterier. Vi har ett regnsystem till vår kameleont och det funkar super. Hon dricker från bladen eller direkt från sprinklerna. 

#2 Vi hade barkbitar i början, men det är inte så bra utifall kameleonten skulle få fatt i en sådan istället för en insekt när den jagar. Jag rekommenderar nog tidningspapper så länge den är liten, eller möjligtvis jord. :)

Upp till toppen
Annons: