Annons:
Etikettövrigt
Läst 1431 ggr
jossa5
2013-07-20 11:49

Bra kameleontbok?

Hej alla,

Min bror är himla sugen på att skaffa kameleont. Dom har ett sånt bra paket på Arken Zoo. (Och ja, jag vet att djuraffärsdjur inte alltid är dom bästa…) Men då han inte har internet och kan sitta och läsa på själv, så tänkte jag att det kanske finns några bra böcker i ämnet?
Mest så att han kan läsa på och förstå vad det är frågan om, mer än en "cool ödla".
Själv vet jag inte så mycket heller, då jag inte satt mig in i vad en kameleont kräver osv.

Och bara min bror förstått vad han vill, och om han verkligen vill ha en kameleont då, så tänkte jag hjälpa han att leta uppfödare och så. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Annons:
Cham
2013-07-20 23:32
#1

Hej Jossan! Vad kul att din bror vill skaffa en kameleont.
Jag har själv letat efter böcker baserade på kameleonter och hur man tar hand om dem men har inte hittat någon bra bok med den kunskapen i som man behöver veta.
Det jag kan rekommendera är att leta upp skötselråd på internet och skriva ut det på papper till honom.
Det jag skulle rekommendera också är att börja med en Jemenkameleont hane då dom är en aning enklare än dom flesta kameleont arterna. 
Kan tillägga att kameleonter inte är en bra nybörjareptil.. själv har jag haft många reptiler innan jag beslutade mig för att skaffa kameleont. Tog 2 år för mig att verkligen vara säker på att skaffa kameleonter, det är mycket jobb med dom varje dag men helt underbara djur!
Och sen om han är ute efter en reptil att "kela" med så är inte kameleonter på listan, kameleonter är osociala djur som vill vara för sig själva och blir lätt stressade. Dom kan till och med dö av stressen. Det finns då undantag, jag har en kameleont hona som är hur go som helst och som inte har något emot att bli handskas med men sen har jag en hane som vill bita "ihjäl" mig så fort jag sträcker in handen för att slänga in mat till honom haha. Det är så olika men sällsynta fall finns ju.
Men om han är säker på att skaffa kameleont så ska han verkligen göra det, finns nog inga fantastiska reptiler som just kameleonter! 
Kan tipsa om att hålla utkik på reptilmässor, kommer väl en reptilmässa nu i augusti? tror jag. Även hålla utkik på www.repti.net 

Lycka till!

Cham
2013-07-20 23:37
#2

Förresten vad är det för paket på Arken Zoo du menar?

jossa5
2013-07-21 07:58
#3

Åh, tack för all info! Ska genast leta mer och informera honom om vad du sagt.

Paketet dom har på Arken Zoo ska vara en startpaket, med terrarium (ganska stor faktiskt), lampa, kameleonten, var nog mat och växt och vattenkopp. Ca 5000 för alltihop.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Tilde]
2013-07-21 17:49
#4

Jag tycker du fick ett jättebra svar av Cham! :)

Arten har ju väldigt stor betydelse när man letar information. Jemenkameleont, panterkameleont och jacksons kameleont är de vanligaste arterna att ha i fångenskap. Vi har en jemenhona som är riktigt härlig och go! Hon känner igen mig och min sambo och kommer gärna ut ibland när hon känner för det. 😉

Upp till toppen
Annons: