Annons:
Etikettterrarium-och-tillbehör
Läst 4328 ggr
[Tilde]
6/28/13, 10:18 PM

Vilka växter har du i terrariet?

Som titeln lyder :)

Vi har ett paraplyträd och en annan växt som jag inte vet namnet på. Vi hade även klätterväxter, men de klarade sig inte så bra då de inte fick det UV-ljus de behövde på grund av paraplyträdet som agerade parasoll också ;)

Annons:
MoaL
7/6/13, 6:53 PM
#1

Råkade bara ramla in här, haha.Skrattar Jättefin sida! Men går det inte att skaffa någon klätterväxt som inte vill ha lika mycket ljus? Typ gullranka eller murgröna? Eller går det inte alls att stoppa in växter som är det minsta giftiga?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Tilde]
7/6/13, 8:12 PM
#2

#1 Tack så mycket! :) Haha jo det gör det säkert, men växter är liksom inte min grej, så jag vet inte riktigt.. Man måste ju vara noga med att växten inte alls är giftig, då jemenkameleonter ibland äter av bladen. Jag har inte så stor koll på hur pass giftiga gullranka eller murgröna är att äta för kameleonter. 🤔

MoaL
7/6/13, 9:37 PM
#3

#2 Framförallt murgröna tål skugga väldigt bra, men även gullranka, och båda två är tåliga växter. Gullranka är väldigt bra för luften också, rensar den från skadliga ämnen och höjer luftfuktigheten. Samma med exempelvis fredskalla, den växten är väl bland de absolut bästa krukväxterna för luften. ^^ Fast det är dock ingen klängväxt. 

Jag har googlat lite, och det verkar som att det går att använda gullranka till kameleonter utan problem. Bland annat Kolmårdens Tropicarium har gullranka hos sina kameleonter (den sitter bland gullranka på bilden). Det som händer när man håller gullranka för mörkt är att bladen blir helt gröna, men de ska tåla det utan att kasta in handduken.😉Det är inte en särskilt giftig växt heller, i alla fall inte för människor. Lite sveda i munnen och magbesvär, inte värre än så. Samma sak med fredskalla (som definitivt tål skugga utan några som helst problem, det är en sumpväxt som vill ha ordentligt med vatten och trivs bra till och med när de är i ett rum utan fönster).

Svårt att veta överhuvudtaget vad gäller giftigheten och kameleonter, men samtidigt, finns det egentligen något som innehåller så många giftiga djur, växter, svampar, blommor, träd, etc., som en regnskog?😎Och där klarar de sig ju. Fast jag förstår oron, jag nojar över minsta lilla grej som jag stoppar in till mina eremitkräftor och tror att allt nytt ska döda dem.😃

Hur ofta äter kameleonter växter? Det står ju att de främst äter det vid torka, för vätskans skull?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Tilde]
7/7/13, 12:47 AM
#4

Tack så mycket för infon! Ska nog skaffa en gullranka då, vi ska ändå plantera om i terrariet nu när vi ska flytta i hus 👍 Tror det blir en gullranka då! Läste att de skulle vara bra för kameleonten att klättra på och om kameleonten är frisk i övrigt bör det inte vara något problem om den biter i bladen. 

Jo, de äter inte växterna så ofta, det händer endast ibland. 🙂

Upp till toppen
Annons: