Annons:
Etikettskötsel-och-hållning
Läst 1430 ggr
Cham
2013-06-04 18:51

Bästa sättet att sköta en stressad kameleont?

Hej!
Som rubriken säger som sagt 🙂
Idag är min Jemenkameleont hona väldigt stressad, hon har en ljusbrun färg och matvägrar. 
So fort jag går nära terrariumet så börjar hon klättra in bland löven och så fort jag går ifrån så står hon blixt stilla och rör inte en fena på flera timmar.

Lite information som hänt innan hon blev så här.

1. Har städat terrariumet dagen innan och gjorde en väldigt liten förändring i terrariumet.
2. Hade besök idag av en väldigt pratglad mamma (och högljudd). 😛
3. Jag har bytt en 2.0 UVB lampa mot en 5.0 UVB.

Så nu är frågan, ska man bara låta henne vara helt och hållet och försöka mata henne imorgon istället? 
Jag har ställt in mat åt henne men problemet är att hon äter bara när man handmatar henne.

TIPS!  🙂

/LG

Annons:
[Tilde]
2013-06-05 10:22
#1

Jemenkameleonter hör väldigt dåligt (bara vissa exempelvis väldigt låga ljudvågor), så jag tror inte det störde. Men däremot om folk gick förbi eller om kvinnan viftade vilt med armarna när hon pratade osv., det kan ha stressat kameleonten lite. 

Är du säker på att hon inte jagar om du släpper in syrsor eller flugor i terrariet (vet inte riktigt hur stor hon är, om hon fortfarande äter flugor)? För jaktinstinkten borde ju inte ha försvunnit.. 

Men jag tror det bästa är att låta henne vara i fred och testa igen imorgon i så fall. 🙂

Cham
2013-06-05 15:15
#2

Ja hon viftar väldigt mycket när hon pratar haha :-) Jag la in 3 syrsor och 3 mjölmaskar till henne igår och dom har hon inte rört alls.. Men jag ska försöka igen idag :-) Idag har hon jätte mycket finare färg och visar inga symptom på stress alls så tror det kommer lösa sig :-)

[Tilde]
2013-06-05 17:00
#3

Okej, det låter ju bra i alla fall :)

Upp till toppen
Annons: