Annons:
Etikettövrigt
Läst 1489 ggr
[akumas7]
2013-05-27 20:09

Kameleont

Hej Hej.

Jag har funderar på olika reptiler just nu, och har lite funderingar på vad jag ska köpa för någonting. Och en av tankarna är en kameleont, en hona är tankarna men en hane går säkert bra det med. Jag vill inte ha en allt för känslig art då jag inte haft ödla förut. Det får gärna vara en ödla som tycker om regnskog (jag gillar att pysla om växter mm). En allt för stor ödla bör det inte vara då jag inte har så mycket plats. För liten kan den inte bli dock.

Jag undrar om man kan ha flera eller om de måste vara själva? Och vilka arter kan du rekomendera? Vet du om det finns några uppfödare i stockholm?

Hällsningar

Annons:
[Tilde]
2013-05-28 10:54
#1

Jag själv har en jemenkameleont. Det är en väldigt bra första kameleont då de inte kräver lika mycket som många andra arter.  De lever inte i regnskog, men växter ska de ha i alla fall (man kan kolla upp vilka som är ätbara för kameleonter och skaffa sig dem). 

Vi har ett regnsystem som är på i ca 2 min varje morgon så hon får i sig vatten och så växterna vattnas. Men man kan ju självklart vattna dem och kameleonten för han också. 🙂

De är dock lite större än vissa andra arter - hanarna större än honorna och plats kräver de ju… men man kan göra ett snyggt terrarium så ser det inte ut att ta upp mycket plats! Vi har gjort om ett IKEA-skåp till terrarium och ska snart fylla på det med nya växter igen - då kommer det se ut som en "tavla" nästan. 😃

Just nu finns det artiklar om tre olika arter här på sidan (väldigt bra att läsa igenom så man vet vad man ger sig in på), men fler kommer inom kort :)

Upp till toppen
Annons: