Annons:
Etikettskötsel-och-hållning
Läst 1586 ggr
[Emma--]
2013-05-26 13:34

Kameleonter och stress?

Det är något jag fått höra att kameleonter ska man inte hantera för dom dör så lätt av stress då. 

Hur ser det ut med kameleonter och stress? Är dom känsliga för det? Beror det vilken art? 🙂

Annons:
[Tilde]
2013-05-26 14:11
#1

Det är ju helt klart en överdrift att de dör av hantering, men de blir lätt stressade, ja. Det är dock väldigt individuellt hur de reagerar på olika saker; vissa kameleonter blåser upp sig och blir stressade av händer i terrariet (oavsett om det är ägaren eller en främling), medan andra gärna klättrar upp på ens hand för att få komma ut och utforska. 😛

Jag tror att om man vänjer kameleonten vid att bli hanterad redan som liten så har man inga större problem med det i framtiden. Men det är ju inga djur man tar upp varje dag och "leker" med.

Rango, som min kameleont heter, blir inte alls stressad när vi tar ut henne för att se så allt går bra med ömsning och liknande. Hon vill faktiskt ofta ut och klättra och har aldrig blivit stressad av hantering. Fast hon gillar inte när främlingar håller henne för länge. :P

[Emma--]
2013-05-26 14:20
#2

Okej tack för svar! 🙂
Jag misstänkte att det borde ha varit lite överdrivet eftersom det då vore mer eller mindre omöjligt att hålla dessa i fångenskap om dom så lätt dör 😛

[Tilde]
2013-05-26 15:09
#3

#2 Haha eller hur, då skulle man ju inte ens kunna få hem den från uppfödare (eller var man nu köper ifrån) 😉

Upp till toppen
Annons: