Annons:
Etikettfoder-och-näring
Läst 1161 ggr
[Tilde]
2013-05-08 21:34

Foderodling?

Har du någon insektsodling hemma? I så fall, vad föder du upp för insekter och skulle du rekommendera andra att välja just det foderdjuret? :)

Annons:
Smullis
2013-05-12 17:35
#1

Jag odlade faktiskt syrsor en tid för ungefär 1 år sedan. Dock inte till reptil, till gnagare. Hade mina syrsor i stora petboxar vilket funkade hemskt bra, hade aldrig syrsorna på rymmen och att städa och utfodra gick smidigt och bra. Gav en klyfta eko-apelsin varje dag för både vätskan och vitaminernas skull, sen en del annat såklart ;) Men jo, jag får nog allt rekommendera syrsor just för att dom var enkla att sköta om och föda upp. Sen med rätt kost blir dom väldigt näringsrika.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Tilde]
2013-05-12 17:47
#2

Syrsor har vi också testat, men de låter så mycket! Vi har inget reptilrum än och då blir man lite halvt galen när man ska sitta och lyssna på syrsorna spela 🤦‍♂️

Nu har vi en dubiaodling. Kackerlackor är det äckligaste jag vet, så det är sambon som sköter allt. Så länge de inte rymmer så ser jag inget problem med att ha dubia. Vi har dock några reptiler här hemma som ibland inte vill äta dem, men kameleonten har inga problem att sluta de äckliga varelserna. 😉 Sen är dubia extremt enkla att sköta också.

Smullis
2013-05-12 18:01
#3

Haha och jag som hade dom i mitt sovrum.😐Gott sov jag också, eftersom det inte var så illa som jag hade trott ändå. Dom lät mest mysigt. (: Dubia lät spännande. Skulle gärna testa kackerlakor bara för skoj skull. 😉

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Tilde]
2013-05-12 19:33
#4

#3 Haha mysigt? Det var något nytt 😉 Nej men syrsor är mysigt att lyssna på i naturen, inte i mitt hem. :P

Dubia kan jag då rekommendera! Som sagt väldigt enkla att ta hand om, luktar inte (eller, jag stoppar väl inte direkt ner näsan där de bor och känner efter) och låter inte alls. 👍 Man ska bara se upp för att ha det fuktigt hos dem, för då kommer kvalster, grain mites…

Smullis
2013-05-12 19:42
#5

#4 Kan säga att jag var ensam om att tycka det här hemma 😉

Men dom verkar ju intressanta iallafall. Fast åh, kvalster :S Det får man passa sig för. Vart sätter sig kvalsterna?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Tilde]
2013-05-12 19:46
#6

#5 Kvalsterna lever av dubia, liksom deras "rester" och grejer. De är inte farliga utan lever snarare i symbios med kackerlackorna. Men de kan sprida sig från lådan man har dubia i och ut i rummet. DÅ är det inte kul att få bort dem! Det blir fram med dammsugaren och sedan disktrasa. 😛

Annons:
Smullis
2013-05-12 19:52
#7

#6 Hm okej 😛 Låter inte speciellt trevligt med kvalster i huset. Tack för infon Tilde 🙂

När öppnas sajten officiellt? Är skittaggad 😃

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Tilde]
2013-05-12 20:58
#8

#7 Inga problem! :)

Snart hoppas jag. Jag PM:ade Niklas så den kommer säkert upp på värdsajten imorgon så jag kan få lite konstruktiv kritik innan sajten öppnas för alla 🙂

Smullis
2013-05-12 21:08
#9

#8 Okej vad bra! :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Upp till toppen
Annons: