Nya bilder pÄ Rango
Jag fotograferade min favoritkameleont idag!đ Det blev ganska mĂ„nga bilder, men hĂ€r Ă€r nĂ„gra av dem i alla fall:
Ăr hon inte underbart vacker? ^^
jo, hon liknar min kompis kameleont och hon hette Kv. Men hon dog för 1 Ärs sen.
#1 Vad synd att den dog :/ De lever tyvÀrr inte sÄ lÀnge, jemenkameleonter.
Vilken snygging! den ser riktigt pigg och glad ut! :)
#3 Tackar! đ Det Ă€r hon allt! haha
#2 hon dog inte av Älder. hon dog av att hon skulle lÀgga ett Àgg men den fastnade och dÄ fick dom inte ur den sÄ hon Ät ingeting och sen dog hon
#5 Varför tog de henne inte till en veterinĂ€r? Och varför hade de inget bra stĂ€lle dĂ€r hon kunde lĂ€gga Ă€gg? Ăggbindning brukar endast ske för undernĂ€rda honor, eller honor som inte har en bra Ă€gglĂ€ggningsplats.
#6 dom tog henne till veterinÀren men dom fick ej ut den och dom visste inte att kv var en hona. Dom trodde att det var en hane. Dom köpte hon ifrÄn bromma zoo men dom visste inte om det var en hane eller hona. SÄ det var inte deras fel att det hÀnde sÄ.
#7 Hmm okej, fast lÀser man pÄ om djuret sÄ vet man att det Àr superlÀtt att se skillnad pÄ jemenhonor och hanar. La hon alltsÄ obefruktade Àgg?
ja, hon hade inte parat sig med nÄn hane och hon bodde sjÀlv i terrariet och hon hade mycket plats att klÀttra pÄ. I bromma zoo sÄ har man alla kameleonter sjÀlva.
#9 Jaha, vad synd att hon utvecklade Ă€gg utan en hane som hon inte fick ut. đ Vet inte hur vanligt det Ă€r hos jemen, men jag hoppas att Rango inte fĂ„r för sig att bilda Ă€gg.
Àr inte rango en kille. För om han Àr det gÄr det ej. Men det brukar vara vanligt hos jemen iaf vad jag har lÀst/hört
#11 Lol nej det Àr en hona.
Vad söt hon Ă€r! Kameleonter ser sĂ„ hĂ€rliga ut! đ
Medarbetare pÄ Pokémon iFokus
Tack sĂ„ mycket! Ja det gör de verkligen! SĂ„ fascinerande med ögonen som kollar Ă„t olika hĂ„ll och de speciella fötterna. đ
Vilken fin tös Rango Àr :)
#15 Tack sÄ mycket! :D
Hej! Om Rango Àr en hona sÄ fÄr du rÀkna med att hon lÀgger Àgg rÀtt ofta nÀr hon uppnÄtt ca 8-9 mÄn Älder. HÄll utkik efter beteendet. Rastlös, hÄller till lÀngre ned i terrariet, krafsar pÄ glaset, gÄr ned pÄ botten och grÀver. Ju mer man matar desto fler Àgg blir det. Vid varje ÀgglÀggning finns en risk för hÀlsa och liv, tyvÀrr. :(
#17 Rango Àr 2,5 Är gammal och har aldrig lagt Àgg :) Det Àr en hona.
Det Ă€r ju helt fantastiskt! Undrar vad det beror pĂ„. Ănskar att min ville sluta med det för det Ă€r superjobbigt, speciellt för henne som blir rĂ€tt klen efterĂ„t.
#19 Ja jag vet inte, men det Ă€r i alla fall super att hon inte slösar energi pĂ„ Ă€gglĂ€ggning! đ FörstĂ„r att det mĂ„ste vara jobbigt, bĂ„de att behöva rensa bort Ă€ggen, men framför allt att det tĂ€r sĂ„ mycket pĂ„ honan.
http://screameleons.com/5-tips-to-keep-your-female-chameleon-healthy/ - Hittade i alla fall detta med lite tips för att fÄ honan att inte lÀgga Àgg. Kanske Àr vÀrt att testa om det hÀnder ofta? :)
Tack för lÀnken! JodÄ, det dÀr har jag lÀst. Min hona Àter egentligen vÀldigt lite sÄ jag kan inte dra ned pÄ maten. Temperaturen Àr inte heller sÄ hög. Hon har bara lagt Àgg 1 gÄng (83 Àgg) men vad det ser ut sÄ blir det snart fler. Hon Àr vÀldigt tjock om magen. VÀntar nu pÄ att hon ska börja uppvisa ÀgglÀggningsbeteende igen, dÄ Äker jordlÄdan in igen. Suck! Stackars lilla flicka! Dom har det inte för lÀtt, kameleonttjejerna.
#21 Nej det verkar jobbigt :/ VÀldigt onödigt beteende av tjejerna!